Wednesday, September 10, 2008

MESEJ KEBENARAN

(Berikut adalah masej perbualan antara saya dan seorang wartawan media dari syarikat penyiaran tv swasta. Mesej ini adalah mesej dari sebuah laman web komuniti personal.Kepada para pembaca silalah membaca mengikut fikiran yang terbuka dan rasional menerima kenyataan dari kebenaran yang ada terutama kepada penyokong fanatik DSAI.Tujuan ianya dinyatakan bukanlah bertujuan politik tetapi lebih dilihat sebagai menyatakan kebenaran yang selama ini diragui mengenainya, semoga dengan kebenaran yang dinyatakan dapat merungkapkan dan menguraikan segala persoalan yang di alami selama ini. )

Sekian,

Kalau Berfikir Biar Berwaras,

Kalau Mengikut Biar Berakal.


Azaazie D :

ya busy la awak

08.26.08

Dee :

anwar menang lh awak..

sekarang awak buat berita tentang aper?

08.26.08

Azaazie D :

biar la bukan tambah kerusi pembangkang pun...

dah memang tempat saudara mara dia mesti dia menang

08.28.08

Dee :

ramai sedara dia dekat sana yerk..

patut sokongan tak kurang pun..

tapi pada awak memang dia bersalahkan dalam kes sekarang ni sebab dia tak nak bersumpah.

08.28.08

Azaazie D :

bukan sebab sumpah ke tak sumpah but since 10 tahun dulu dah tau kes dia memang betul cuma teknikaliti kat mahkamah lemah je tak leh sabit dia dgn kesalahan tu.

bukan i je but semua media dah feed nak buat story anwar yang suka menipu rakyat but what to do kalu tak buat kata media berat sebelah..so saya melaporkan anda buat pertimbangan lah..i akan stay dgn fakta but kalu tak percaya saya tak boleh buat apa-apa..

08.28.08

Dee :
Kebanyakan rakyat memang nak tahu an ada sesetengahnya dah tahu tapi macam bukti tak lengkap an diorang pun hari-hari diberikan gambaran itu taktik politik lainlah kalau ada rakaman video dia macam chua soi lek tu baru diorang nak percaya kot..hehe..

lagi satu dia dapat sokongan golongan ulama dari pas an kalau orang agama pun dah katakan lain rakyat yang tak tahu ape-ape lebih bnyak percayakan kata orang-orang yang macam tu sebab angap orang beragama tak kan nak berbohong..

tapi dia menang sebab sedara mara dia kot an tun mahathir cakap orang masih sokong sebab nak ada seseorang yang sekurang-kurangnya dapat menidakan an ape-ape kerajaan nak buat ikut suka hati mcam nak naikkan harga minyak kot.

08.28.08

Azaazie D :

harga minyak ikut harga pasaran global now pun dah turun..anwar pun nak bagi 250 alah kerajaan bagi lebih 5 sen je dari offer dia..

memang ada rakaman video dia buat and dlam sel masa kat penjara pun ada apa dia buat, masa kat dalam sel dia bukak sarung tengkuk yg patah tu tapi bila keluar dia pakai balik kata sakit tulang belakang and so on...itu semua ada but..bagi yg fanatik caya kat dia buat pa pun diaorang tak percaya...so polis tak kuarkan la vcd tu..

08.28.08

Dee :
tak perlah ne dalam sejarah malaysia harga minyak turun time anwar dulu tetap naik jugak walau naik 3sen 10sen tapi harga minyak time tu baru naik us30..

dalam sel dia buat sorang2 or ad orang lain klau sorang2 buat dah nama lain kot..hehe.. kalau yang fanatik sangat diorang boleh ditunjukan kebenaran kot kalau kebenaran dah terang lagi bersuluh tak kan diorang nak bodohkan diri lagi nak sokong orang yang menipu dia selama ni silap2 diorang hentam balik anwar dengan keluarga2 dia semua..

tapi tengolak sumpah saiful tu ulama kata tak kan lebih setahun kalau tuhan nak turunkn sesuatu dari sumpah tu tapi saiful bukan orang pertama yang bersumpah macam tu but sebelum ni bekas ketua menteri besar kelantan yg dulu an tuanku abdul rahman sendiri ada bersumpah macam tu but mungkin ramai yang tak tahu..

08.28.08

Azaazie D :

bagi u mungkin boleh terima tapi pada org lain tak..so polis tak nak riot timbul and so on jadi biarlah proses demokrasi menentukannya..tak tu dia dah masuk juga lah penjara...and tak mustahil dia masuk lagi coz dakwaan nala karupan dia ambik 60 juta and kes liwat saiful still on..so kita tengok je la...

kalu singapura dah turun, thailand dah turun takkan la malaysia bodoh sangat tak nak turunkan harga ringan kan beban rakyat sikit..tak kan turun pun nak dipersoalkan and gov buat sebab anwar..tak masuk akal..coz timingnya sesuai sgt nak turun biarlah yg untung sikit pun kita yg pakai petrol la...

bab sumpah-sumpah ni pada i, kalu org itu benar dia akan berani bersumpah itu saje.

08.28.08

Dee :
nak tunggu proses demokrasi kalau anwar dipenjarakan pun mesti orang ingat konspirasi politik kalau nak tunjukan kebenaran biar bagi semua rakyat tengok rakaman dia tu.. rakaman tu ada pada media jugak ker selalu kalau media apa yang diorang dapat diorang akan tunjukan kebenaran tak takut dengan ugutan lain..tapi yang elok dibuat sembahyang hajat beramai-ramai coz anwar tak perlu terlibat pun tak per tapi kalau dia takut jugak tak tahulah pandangan ulama maner dia nak pakai lagi kalau nak saksi 4 orang jer payahlah cerita dia bukan time dia buat tu ada 4 orang tengok aper yang dia buat..buT yang dulu u kata orang paling rapat dengan dia yang tahu tu wife dia ker?..
08.29.08

Azaazie D :
mungkin juga saya akan desak atau utarakan soalan mengapa simpan je vcd tu nanti ...kepada pihak yg berwajib tapi kalu ia boleh menegakkan kebenaran mesti allah tu dorongkan ia berlaku..

memang la wife dia tahu as wanita i tak suka sikap dia macam tu..

08.29.08

Dee :

conform ker VCD tu wujud an U or media ada tengok..

But salah juga kalau orang yang dah tahu kebenaran menyembunyikan kebenaran tu kira bersubahat bersama melindungi kesalahan yang dibuat orang tu...tak bagus jugak tungu dah bertahun tahun lamenyer baru nak dedahkan semua tu..

wife dia sendiri yang beritahu u tentang tu ker?..

08.29.08

Azaazie D :

i tau pun dari pegawai tertinggi polis but we all tak keluarkan cerita tu sebab itu perbualan tak rasmi so i keep as secret.

but vcd tu memang ada kita tengok je lah nanti how it can be show to public.

bab how i tau dari wife dia biarlah i keep as secret..

pada pandangan i yg cetek ini,

sebenarnya memegang rahsia yg buruk demi anak-anak sahaja tidak berbaloi jika negara tergadai.. namun ada juga setiap wanita terpaksa berkorban terlalu byk dan membutakan hatinya utk lelaki bernama suami..

08.29.08

Dee :

about vcd tu PM,ketua polis or orang atas-atas yang lain tak tahu ker ?..

Sekarang bukan masalah melibatkan memegang rahsia untuk maruah isteri dan anak-anak sahaja tapi sekarang lebih melibatkan maruah agama dan saiful yang bersumpah demi tuhan pun dikatakan agenda politik an anwar kata kalau sumpah 50 kali pun dia tak peduli itu dah menunjukan dia mencabar kebesaran tuhan,sumpah kan melibatkan seorang hamba dengan tuhanya dan tiada siapa-siapa boleh mempersoalkan dan menidakan sumpah antara seorang manusia dengan tuhan.imam wilayah persekutuan yang menyaksikan sumpah tu pun kata dia terpaksa menyaksikanya sebab diminta oleh pegawai khas TPM an dalam paper pembangkang dia banyak mempersoalkan dan pertikaikan sumpah tersebut dikatakan macam satu konsperasi politik. tapi bagi orang yang dah tahu kebenaranya macam u yang dh tengok sendiri vcd tu tentu nak pertahankanmaruah agama dari maruah seseorang an parti. ingat juga kalau tuhan nak turunkan sesuatu bala akibat sesuatu tu bukan sorang jer yang kena tapi semua orang akan kena sekali sebab tu balasan terakhir dari tuhan tanpa bicara an kalau orang tu dah terima balasan awal kira tiadalah balasan terakhir dari tuhan . kalau ikut etika kewartawanan pun akan menyatakan kebenaran walaupun pahit an berat sekalipun.

09.3.08

Azaazie D :

tau..apa lak tak tau..

memang la..if anything yg bleh kita buat itu terbaik utk semua ..kita akan buat insyallah kebenaran sentiasa akan dapat di tegakkan..

09.4.08

Dee :

rakaman tu tak boleh jadi bukti time perbicraan nanti ker..

rakaman tu di rakam dekat luar or dalam penjare..

09.4.08

Azaazie D :

dlm penjara

09.4.08

Dee :
buat sorang diri, bukan ad beza kalau buat sendiri takut di istilahkan lain pulak.
09.4.08

Azaazie D :

no not like what u think ha ha ha
09.4.08


5 comments:

angah said...

tahniah..teruskan lah..
ingat pesan Rasullah SAW.. bahawa menfitnah itu lebih teruk daripada menbunuh.. hukum nya lebih dari menbunuh...

saya ingin bertanya.. adakah saudara yakin 100% DSAI jenis itu? terpulang pada saudara.. tapi ALLAH swt menberi akal fikiran utk berfikir.. kalau kes 98 di jadikan bukti yg nak menyabit kesalahan DSAI.. nampak sanggat saudara nie kurang cerdik...

saudara boleh dengan keyakinan saudara..
saya ada keyakinan saya..

Anonymous said...

Salam cerpana,

pada sy kalau apa yang dikatakan ini benar kita akan terima walau siapa pun orang yang kita kenal itu. saya yakin tuan tidak akan menceritakan sesuatu yang tak pasti atau diangap memfitnah . dari rencana yng ditulis nmpak dilihat tuan seorang yg berfikir mengikut akal berdasarkan ilmu pngtahuan yg ada.

Anonymous said...

SALAM CERPANA,

HAMBA RASE TIADA YANG BENAR MELAINKAN YANG BENAR.KALAU ORANG YANG BENAR SANGUP PERJUANG DAN PERTAHANKAN KEBENARAN YANG ADA.KALAU ANWAR X NAK BERSUMPAH MAKA JELASLAH SIAPA YANG BENAR SIAPA YANG SALAM SEPERTI MANA YANG KITA TAHU BERANI KERANA BENAR TAKUT KERANA SALAH.

Anonymous said...

Salam Cerpana,

mmng btul apa yg dicakapkan kalau orng yg dah fanatik x kn terima ape2 dari kebenaran yg ada tp pada dia percaya pada seseorang brnama manusia lebih dipercayai kebenaran dr tuhan yang maha esa yg disangsikan walau seseorang itu telah melafazkan sumpah dengan ke esa an tuhanya dan sangup dilakhnat klau ia bersalah yg pasti jika seseorang yg beragama islam pasti tidak akan semudah dan sewenag melafazkan sumpah jika dirinya tidak benar untuk ape hidup walau dibagi 10 juta sekalipun tetapi hidup dilakhnat tuhan atas mua bumi ini. dan orang lebih percayakan orang dari kebenaran tuhan pasti akan berada dalam kemurkaan yang sama. ingatlah jika tuhan yang menimpa bala bukan seorang dua yang akan terkena tapi seluruh umat pasti tetap merasa tempias nya seperi di aceh yang dilanda tsunami dahulu.

Pendidik Tongod said...

DSAI memang jahat!!