Sunday, November 23, 2008

DIMANA KEPERLUANYA

Cadangan kerajaan negeri Kedah untuk melaksanakan projek ternakan babi berpusat di Bukit Selambau yang telah mendapat bantahan dari para penduduk dan berkemungkin akan dilaksanakan ditempat pilihan yang lain samaada di Pinang Tunggal dan Padang Lembu di Gurun di lihat suatu perancangan yang tidak kena pada tempat, masa dan ketikanya.

Umum diketahui bilangan komposisi kaum melayu adalah 70% - 80% namun apa yang dibangunkan dan diusahakan adalah penternakan babi secara komersial yang berpusat di tempat yang majoritinya adalah melayu. Apakah keperluan dan permintaan daging babi adalah tinggi dan keperluan yang perlu diutamakan untuk penduduk disana berbanding keperluan makanan yang lebih diperlukan pada setiap masa.

Persoalan yang besar adalah kenapa perlu ladang ternakan babi dan tidak ladang ternakan lembu,kambing. ayam atau ternakan ikan air tawar yang lebih merupakan keperluan makanan utama yang semua kaum memerlukanya tetapi kenapa perlu diutamakan dan diperbesarkan dan pembukaan ladang ternakan babi tersebut yang hanya kaum cina sahaja yang memakanya.

Jika diuasahakan dengan pembukaan baru penternakan lembu, ayam atau ikan adakah itu lebih bermakna dan bernilai untuk keperluan rakyat dan seterusnya boleh menampung keperluan makanan harian rakyat dan jika dibuat secara komersial dan besar-besaran bukan sahaja untuk keperluan rakyat negeri itu sahaja malahan boleh dieksport ke Negeri lain ataupun dieksport keluar negara yang lebih tinggi permintaanya.

Bukanlah niat untuk masyarakat melayu untuk menidakan atau meyekat pilihan dan citarasa masyarakat lain untuk menikmati makanan pilihan mereka tetapi janganlah diibaratkan yang enak dan sedap mereka menikmatinya dan yang busuk dan najis orang lain yang tanggung. Seperti ternakan babi di Melaka di Kuala Linggi dan Paya Mengkuang yang sudah berpuluh tahun lamanya masyarakat Melayu terpaksa hidup dalam kelumuran najis dan bau dari penternakan babi dikawasan tersebut namun bagi kaum yang memakanya menikmati kenakan dan kesedapan hidangan masakan daging babi sedangkan masyarakat yang tidak memakanya menikmati habuan bau busuk dan najisnya yang setiap hari dihidu dan mengalir di sungai yang berdekatan.

Apakah untuk adil ladang tenakan babi tersebut dibuat ditempat penempatan masyarakat Cina sendiri berbandingan membuat ditempat yang mempunyai masyarakat islam yang sememangnya binatang tersebut adalah haram dan tidak boleh dimakan dan biar mereka tanggung dari apa yang mereka kehendaki dan mahukan janganlah mereka hanya mengambil madu dan masyarakat lain yang mendapat sepahnya. Walaupun syarat keperluan pembukaan ladang tersebut mestilah berjarak 300meter dan jauh dari penduduk namun walau sehebat mana dan sebagus mana penempatanya namun bau dan najis dari binatang tersebut tetap tidak boleh dibuang dan dipadamkan dan jelas yang haram tetap haram walau apa bentuk kedadaan sekalipun lainlah kalau negara kita ini adalah darurat dan menghadapi krisis makanan dan tiada makanan lain dan mungkin dalam keadaan tersebut orang islam boleh memakanya tetapi itu adalah ketika keadaan mendesak sahaja sedangkan keadaan dan rialiti sekarang adalah sebaliknya dan langsung tidak disenangi kerana ia melibatkan soal hukum hakam dan tegahan dalam agama.

Peristiwa yang baru terjadi di Melaka seorang pengerusi JKKK yang menemui bangkai kepala babi di hadapan rumahnya sewaktu hendak menunaikan solat subuh yang digantungkan dihadapan pagar rumahnya jelas menunjukan suatu yang telah mencabar dan menjatuhkan maruah agama dan bangsa kerana mempermainkan dan memperlihatkan sikap yang terlalu angkuh dan kurang ajar dengan menjadikan binatang yang haram bagi umat Isalam sebagai permaianan untuk menunjukan amaran dari mereka yang diketahui mangsa tersebut adalah dilantik sebagai pemantau bilangan babi di kawasan tersebut jadi tidak perlulah ditanya dan disiasat lagi siapa yang melakukanya sudah tentulah mereka yang mempunyai kepentingan yang melakukan penternakan babi dikawasan tersebut jika tidak mana didapat babi tersebut untuk digantungkan disitu dan kenapa perlu digantung di rumah orang yang dilantik sebagai pemantau babi di kawasan itu dan tidak ditempat lain dan jelaslah dilakukan oleh perniaga yang menternak babi dikawasan tersebut yang seolah-olah memberi amaran kepada mangsa tersebut supaya jangan melibatkan diri dalam hal perniagaan mereka dan jika tidak akan menerima padahnya.

Maka cukuplah apa yang dirasai dan di deritai oleh masyarakat di Kuala Linggi dan Paya Mengkuang yang berpuluh tahun lamanya tanpa dipedulikan keselesaan kehidupan mereka dan dapatlah dibayangkan jika keadaan hujan dikawasan tersebut maka najis dan bau akan lebih menusuk setiap saat kehidupan mereka, begitu juga dengan perniagaan dan pengusaha resort dan chalet di kawasan tersebut yang saban waktu perniagaan mereka merundum dan tidak berkembang dan berdaya maju akibat dari kerakusan perniaga penternakan babi tersebut yang lebih mementingkan untung untuk kehidupan mereka tanpa mempedulikan penderitaan dan kesengsaraan orang lain akibat perbuatan mereka.

Maka jangalah perkara buruk sedemikian akan timbul lagi di waktu dan tempat yang lain. Kerajaan dan pemimpin seharusnya mementingkan hati dan perasaan penduduk yang lebih majaroti dan beragama islam yang jelas babi adalah suatu yang haram maka buatlah dan banyak lagi yang halal yang oleh dibuat di muka bumi ini.

Buatlah penternakan yang lebih diperlukan oleh seluruh masyarakat seperti ternakan lembu.,ayam atau penternakan ikan yang perlu diutamakan dan di kormersialkan secara besar-besaran bagi keperluan rakyat dan menampung keperluangn masyarakat setempat dan mungkin untuk dibekalkan kepada negeri atau di eksport ke tempat lain yang lebih mendatangkan hasil keuntungan dan menafaat keperluan untuk negeri tersebut.

Jika hendak dibuat juga biarlah secara kecilan dan dibuat ditempat yang penduduknya adalah semuanya masyarakat Cina kerana merekalah yang sahaja memakan haiwan tersebut dan jangan libatkan atau membuat ditempat yang mempunyai msyarakat islam yang sememangnya ia adalah binatang yang haram atas segalanya.


14 comments:

PARTIS said...

salam,

btul jgk diorang nak makan dirang beLA LAH KAT KWASAN DIORANG..

LKJR said...

salam,

kan elok kalau buat ladang lembu , ayam atau ikan tu , semua boleh makan dan bekalan dalam negeri tuk keperluan rakyat pun cukup..

Kembara Politik said...

Import je Ba Alif Ba Ya ni...
Settle problem..

Yang non Muslim dpt makan...
Yang Muslim tak kecil hati...

Kan cantik kalau mcm tu? Ke salah?

CERPANA said...

import tu lagi bagus dan tak der siapa-siapa yang tangung pencemaran dan bau busuk dari binatang tu kalau dibuat dekat situ tapi tak tahulah kalau import dah libatkan kos perbelanjaan lain dan mungkin bila tiba di negeri lain dh jd mahal sikit kalau dari dlm negeri sendiri tak der kos tambahan apa-apa lebih murah daging dia tu..orang bisnes otak dia lain klau boleh untk kepentingan diorang semua tak nak kos tinggi untung banyak.

Anonymous said...

Kita lihat daging lembu:

Daging lembu import lebih murah dari daging lembu yang diternak di dalam negara.

Boleh diaplikasi ke atas daging ba alif ba ya ke?

kembara politik

CERPANA said...

daging lembu bnyak permintaan n perlu diimport untuk memenuhi keperluan dan permintaan dalam negara tapi dagaing ba alif ba ya tu hanya melibatkan satu kompisisi kaum shaja yang permintaan terhad untuk keperluan diorang so mungkin untuk mengimport tiada keperluan lagi. cara import mcm diambil dari selangor boleh juga dan tiada lagi pembukaan baru ladng ba alif ba ya tu yg banyak keburukan dr kebaikan.

PEMBASMI said...

Salam ,

kan senang import dari mana2 macam kembara politik cadangkan sekurang-kurangnya tak aderlah pembukaan ladang babi baru yg bnayk menyusahkan penduduk melayu

KENDIRI said...

Salam CERPANA,

binatang tu kalau boleh janganlah diutatamakan dalam projek kerajaan atau pembinaan baru kan bagus kalau diutamakan penternakan lain seperti yang dikatakan seperti lembu atau ayam dan ikan yang lebih diperlukan masyarakat

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

aberamly.wordpress.com

ramlyotai.blogspot.com

salam

AbgTuah said...

Salam Tuan,

blog ini menghina Islam, kita perlu perangi blog ini,

http://surind.blogspot.com/2008/12/hajj-most-shameful-journey-in-history.html

Sumber diperolehi daripada ahli BPN FAZRULLs

LEKIR said...

Assalamualaikum,

Mari kita flagkan blog pedestrianinfidel.blogspot.com dan surind.blogspot.com kerana Allah

Captain Jack Sparrow said...

Salam…
JOM KITA FLAG
http://surind.blogspot.com/2008/12/hajj-most-shameful-journey-in-history.html

lihat pada header blog ada satu butang "Flag blog"...

anjurkan pada para pembaca untuk menggunakan butang itu sebaiknya.

fungsi butang tersebut ialah untuk melaporkan pada blogger.com bahawa blog tersebut mengandungi unsur2 yg tidak dibenarkan atau SPAM.

orang seprti ini tidak takut pada ugutan, jadi kita gunakan kecerdikan. flagkan blognya supaya blogger.com bertindak menutup blog tersebut.
Salam Perjuangan….

Jack Sparrow

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI


IBU RISKA said...

Saya sangat bersyukur atas rahmat yg diberikan kepada saya dibulan ini karna alhamdulillah melalui MBAH RAWAIRE saya sekaran sudah bisa sukses atas nomor yg diberikan kepada saya dan saya yg dulunya cuma seorang TKW dari singapur yg gajinya tidak pernah mencukupi kebutuhan keluarga saya dikampun dan alhamdulillah berkat bantuan MBAH RAWAIRE kini saya sudah bisa pulang kampun,saya bersama keluarga dikampun sudah punya usaha sendiri dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisah seperti ini,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH RAWAIRE di nomor 085-316-106-111...karna alhamdulillah saya menan nomor togel dari MBAH dan kalau uang indonesia 750 juta,,ini bukan rekayasa dari saya dari IBU RISKA.untuk lebih lenkapnya silahkan buka SITUS MBAH RAWAIRE












Saya sangat bersyukur atas rahmat yg diberikan kepada saya dibulan ini karna alhamdulillah melalui MBAH RAWAIRE saya sekaran sudah bisa sukses atas nomor yg diberikan kepada saya dan saya yg dulunya cuma seorang TKW dari singapur yg gajinya tidak pernah mencukupi kebutuhan keluarga saya dikampun dan alhamdulillah berkat bantuan MBAH RAWAIRE kini saya sudah bisa pulang kampun,saya bersama keluarga dikampun sudah punya usaha sendiri dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisah seperti ini,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH RAWAIRE di nomor 085-316-106-111...karna alhamdulillah saya menan nomor togel dari MBAH dan kalau uang indonesia 750 juta,,ini bukan rekayasa dari saya dari IBU RISKA.untuk lebih lenkapnya silahkan buka SITUS MBAH RAWAIRE